Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Förbränningsmotorer

Omställningen till ett fossilfritt samhälle kräver nya typer av energieffektiva motorer. Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid.

Förbränningsmotorer på rad. Foto.

Avdelningen för förbränningsmotorer har länge varit en av de internationellt ledande grupperna inom nya förbränningskoncept som homogen kompressionständning (HCCI) och partiellt förblandad förbränning (PPC). Båda koncepten minskar motorernas bränsleförbrukning och skadliga avgasutsläpp. Forskningen syftar till en bättre förståelse av förbränningsprocesserna och hur nya typer av bränslen ytterligare kan öka deras potential. Avdelningen bedriver också forskning inom de traditionella förbränningskoncepten (diesel- och ottomotorer) då samhällets strängare krav på utsläpp och förbrukning kräver fördjupad kunskap även om dessa motortyper.

Vi ger två motorkurser inom civilingenjörsutbildningen. Den inledande kursen behandlar motorers funktion och egenskaper. I en avancerad kurs studeras motorns arbetsprocess och förbränningsförlopp mer i detalj. Avdelningen ger också en kurs om fordonssystem.

Vårt motorlaboratorium har 15 bromsbänkar.

Kontakt

Avdelningsföreståndare

Martin Tunér
martin [dot] tuner [at] energy [dot] lth [dot] se (martin.tuner@energy.lth.se)
+46731521521, +46462224050