Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vätgasmotorer

Vätgasdrivna och elektriska drivlinor ses som de främsta vägarna för framtida hållbara vägtransporter. I vår forskning fokuserar vi på förbränningsmotorer som drivs med vätgas. Vätgasmotorer har hög verkningsgrad, och användningen av vätgas som bränsle innebär att utsläpp som förknippas med kolatomer inte uppstår.

Detta innebär att vätgasmotorer inte producerar kolmonoxid, koldioxid, kolväten eller sot. Även om det finns många fördelar har användningen av vätgas i en förbränningsmotor sina utmaningar. 

Vårt primära mål är att få en grundläggande förståelse för förbränningsbeteendet för att förbättra bränsleeffektiviteten och minska skadliga utsläpp i ett lokalt och globalt perspektiv. För att göra detta använder vi toppmoderna forskningsmotorer, som tillåter både status quo-förhållanden men också där vi kan flytta fram gränserna för möjliga framtida applikationer. En kärnteknik och expertis är våra optiskt tillgängliga forskningsmotorer, där vi kan använda höghastighetsvideo i kombination med laserdiagnostik för att fånga de mest komplexa förbränningsbeteendena i cylindern, vilket gör att vi kan få kunskap och förståelse som kan hjälpa industrin att producera bränsleeffektiva och mer hållbara fordon.

Kontakt

Martin Tunér
martin [dot] tuner [at] energy [dot] lth [dot] se (martin.tuner@energy.lth.se)
+46731521521, +46462224050