Hållbara bränslen
Uppvärmning och kylning, transporter och jordbruk är exempel på energiintensiva sektorer som är viktiga för att skapa hållbara levnadsförhållanden, livsmedel och samhällsutveckling enligt FN:s 17 mål för hållbar utveckling.
Tyvärr är den mesta energin som används globalt idag fortfarande i form av bränslen med fossilt ursprung som i sin användning leder till ohållbar och negativ påverkan på människor, miljö och klimat. För att motverka sådana negativa effekter introduceras hållbara bränslen i allt större utsträckning.
Bränslen kan i stort sett definieras som material som reagerar och avger värme som kan användas för uppvärmning eller som kraft för att generera elektricitet eller driva fordon. Bränslen är allt från fasta (kol och trä) och flytande (olja, diesel, bensin, HVO, alkoholer) till gasformiga (metan, biogas och vätgas), för att bara nämna några. Bränslen används i stora mängder idag delvis på grund av att de är lätta att använda, vilket till stor del beror på deras höga energitäthet. I ett framtida samhälle som enbart använder förnybara energikällor finns det ett fortsatt behov av bränslen och deras höga energitäthet, t.ex. för att buffra dessa förnybara energikällor (vilket säkerställer en robust värme- och elförsörjning) och för att driva tunga transporter.
FN definierar hållbarhet som ”att tillgodose dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov”. För att avgöra hur hållbart ett visst bränsle är används livscykelanalys (LCA) för att ge en helhetsbild från skörd av den ursprungliga energiresursen, över bearbetning, distribution och slutligen användning av bränslet. Faktorer är markanvändning, energibehov i kedjan, utsläpp och flera andra.
Institutionen för energivetenskaper arbetar med flera olika typer av bränslen för olika typer av applikationer såsom flyg, sjöfart, vägtransporter och kraftproduktion. Exempel på sådana bränslen är HVO, alkoholer, e-gasoline, biogas, vätgas och ammoniak. Vårt forskningsfokus är att ge nya insikter om fenomen under bränsleanvändningen i motorer, gasturbiner och bränsleceller, och hur sådana energiomvandlare kan förbättras ytterligare för att använda de nya bränslena mer effektivt och utan skadliga utsläpp. Vårt slutmål är att underlätta och stödja övergången till hållbara energilösningar så snabbt som det är mänskligt möjligt.
De verktyg vi använder sträcker sig från experiment i våra omfattande laboratorier i Lund och Ljungbyhed, till numeriska simuleringar, systemanalys och livscykelanalys. Genom att kombinera våra verktyg kan vi besvara ett stort antal frågor av både grundläggande fysikalisk-kemisk natur till den praktiska tillämpningen av hållbara bränslen i fordon, flygplan och fartyg.
För att göra den mest relevanta påverkan och skapa det största värdet för våra studenter, partners och samhället samarbetar vi aktivt med andra institutioner vid Lunds universitet, andra universitet nationellt och internationellt, de bränsleproducerande företagen samt fordons-, flyg- och rederiföretagen.
Kontakt
Christer Fureby
christer [dot] fureby [at] energy [dot] lth [dot] se (christer[dot]fureby[at]energy[dot]lth[dot]se)
+46 46 222 48 13