Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Turbomaskiner

Turbomaskiner är en del av vårt dagliga liv och finns i alla möjliga former - från en tandläkarborr till turbiner, dammsugare, flygplansmotorer och de största kärnkraftverken. I de flesta tillämpningar är effektiviteten hos de inblandade turbomaskinerna av yttersta vikt.

Ett framträdande exempel kan vara en gasturbin som drivs med ett dyrt eller knappt bränsle; verkningsgraden är nyckeln till driftsekonomin.

Alla aspekter av turbomaskiner studeras med hjälp av en rad interna och kommersiellt tillgängliga programvaror, allt från endimensionell till verklighetstrogen instationär modellering. Att konstruera en turbomaskin kräver erfarenhet eftersom många aspekter är närmast heuristiska eller till och med estetiska i varierande grad. Detta kräver erfarenhet från industrin, inte att man slutar med orealistiska fordon för forskningen. Vår forskning är tillämpad, och vi samarbetar normalt med industrin - eller förlitar oss på vår personals bakgrund från industrin som konstruerar riktiga gas- och ångturbiner. Ett typiskt inslag i vår forskning är att tillhandahålla realistiska komponentprestanda för detaljerad cykelmodellering av t.ex. avancerade termiska cykler för kraftgenerering eller flygplansmotorer som drivs med vätgas. Institutionen har tillgång till en riktig turbofläktmotor och en industriell liten gasturbin, vilket ger flera alternativ för tillämpad turbomaskinforskning.

Kontakt

Magnus Genrup
magnus [dot] genrup [at] energy [dot] lth [dot] se (magnus[dot]genrup[at]energy[dot]lth[dot]se)
+46 46 222 92 77